HR- en arbeidsmarkttrends 2024

Het nieuwe jaar is net van start en daarom brengen we je graag op de hoogte van ontwikkelingen, nieuwe en opkomende trends op het gebied van HR en de arbeidsmarkt. 

HR trends

Opkomst AI

Je hebt het vast al vaker voorbij zien komen. AI, oftewel Artificial Intelligence heeft het afgelopen jaar zijn doorbraak gehad en zal naar verwachting steeds meer worden ingezet in het bedrijfsleven.

AI is een technologie die het mogelijk maakt om computers en machines te laten denken en beslissingen te laten nemen op een manier die vergelijkbaar is met menselijke intelligentie. Het wordt toegepast op verschillende manieren zoals: chatsbots, grammatica controleren, teksten herschrijven, beelden genereren en meer.

Bij GJ, Dé HR-Partner vinden wij het belangrijk om te blijven ontwikkelen en mee te gaan met belangrijke trends. Zo heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van een HR-buddy via ChatGPT om snel antwoorden te krijgen op je vragen, zodra je gebruik maakt van één van onze HR-pakketten.

Meer informatie over onze HR-pakketten? Klik hier.

Duurzaam inzetbaarheid

Door de krappe arbeidsmarkt wordt de toenemende werkdruk voor werknemers steeds groter. Meerdere factoren zoals: thuissituaties en spanningen in de maatschappij spelen hierbij ook een grote rol. Voor organisaties is het daarom van belang om te focussen op duurzaam inzetbaarheid, werkplezier en het voorkomen van verzuim van de medewerkers.

Onze Verzuim afdeling is een gecertificeerde Arbodienst met diverse mogelijkheden om jouw organisatie te helpen en ondersteunen bij bovenstaande punten. Wil jij meer informatie? Lees hier meer over onze dienstverlening en vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan!

Wetswijzigingen

Naast de nieuwe en opkomende trends zijn er ook een aantal wetswijzigingen die van invloed zijn op het gebied van HR en de arbeidsmarkt, zoals het inzetten van een vertrouwenspersoonDeze hebben wij in een ander artikel voor je op een rijtje gezet.

Klik hier voor het artikel.

Arbeidsmarkt trends

Focus op personeelsbehoud

Het centraal stellen van personeel is van groot belang voor werkgevers voor het personeelsbehoud, hierbij is flexibiliteit een belangrijk onderdeel.

Denk daarbij aan het bieden van de mogelijkheden tot hybride werken voor werknemers. Het is gebleken dat werknemers een betere werk-privébalans ervaren door deels thuis te werken, wat weer bijdraagt aan de mentale gezondheid van medewerkers en het werkplezier.

Daarnaast winnen variabele werkweken aan populariteit, waarbij werknemers kunnen kiezen tussen vaste schema’s en meer flexibele tijdsindelingen. Het stelt werknemers in staat om hun werkroosters af te stemmen op persoonlijke verplichtingen, wat zich uit in een verbeterde employee experience.

Ook is het belangrijk om te investeren in talentontwikkeling van het personeel. Door het aanbieden van opleidingsmogelijkheden kunnen medewerkers blijven leren en groeien, wat uiteindelijk resulteert in het behoud van personeel.

ZZP’ers

Het aantal freelancers blijft groeien, doordat de nieuwe generatie minder is geneigd bij één werkgever te blijven. Zij kiezen er steeds vaker voor om op ZPP-basis te werken. Door de aanhoudende krapte in de arbeidsmarkt is het dan ook van groot belang om als werkgever de employer branding niet alleen te richten op mensen in loondienst, maar ook als opdrachtgever voor ZZP’ers.

Bij GJ, Dé HR-Partner hebben wij een brede pool aan ZZP’ers beschikbaar, die klaar staan om jou op verschillende HR-gebieden te ondersteunen. Ben jij op zoek naar een HR-professional voor een interim opdracht? Neem dan contact met ons op!

Arbeidsbenadering

Naast de focus op het personeelsbehoud is het ook van groot belang om te blijven investeren in recruitment, want: het werven van de juiste kandidaten kost veel tijd, de concurrentie met bedrijven is groot en medewerkers verwachten steeds meer van een werkgever.

Het is dan ook belangrijk om gericht te werven wat veel aandacht vraagt. Denk daarbij aan de benadering om de juiste doelgroep te bereiken; waarin de trends ook steeds meer veranderen. Zo is het Curriculum Future in opkomst en komen er grotere verschillen in doelgroepen per platform waarvoor afgestemde communicatie wordt gevraagd.

Bij GJ, Dé HR-Partner nemen we met plezier het werving- en selectieproces van je over. Door je werving en selectie uit te besteden geef je je bedrijf de waardevolle ruimte om te groeien en kun jij je als werkgever richten op de werkzaamheden van je bedrijf. Ditzelfde geldt voor je salarisadministratie.

Meer informatie? Klik hier voor meer over onze dienstverlening.

Caitlin Renten

Marketing Medewerker

Als Marketing Medewerker houd ik me bezig met de online campagnes (META, LinkedIn en Google SEA). Daarnaast zorg ik ervoor dat Google Tagmanager optimaal staat ingericht. Naast het campagne management, heb ik een passie voor content creëren en zorg ik ervoor dat de organische content voor de Social Media kanalen de juiste doelgroep bereikt. Samen met de specialisten van GJ zorgen we ervoor dat jij op de hoogte bent van het laatste HR-nieuws.


Dit artikel is gepubliceerd op: 09-01-2024
Dit artikel is aangepast op: 28-06-2024

Terug naar overzicht