Sporten via werkgever

Sport abonnement via werkgever

Een sport abonnement voor je medewerkers biedt niet alleen gezondheidsvoordelen, maar kan ook fiscaal aantrekkelijk zijn voor zowel werkgever als werknemer. Ontdek hoe je dit populaire extraatje kunt aanbieden via de werkkostenregeling.

Wat is de werkkostenregeling (WKR)?

Een sport abonnement voor je werknemers is een populaire werkgeversvrijstelling binnen de werkkostenregeling (WKR). Maar wat houdt deze regeling precies in? De WKR geeft werkgevers de mogelijkheid om bepaalde vergoedingen, gaven en verstrekkingen onbelast aan werknemers te geven, zoals een sport abonnement, kerstpakket of cadeaubon. Hiervoor krijgt de werkgever een vrijgesteld budget: de 'vrije ruimte'.

Hoe past een sportabonnement in het WKR?

Een sportabonnement voor werknemers valt binnen deze vrije ruimte en is daarmee onbelast, mits het aan een aantal voorwaarden voldoet. De werkgever betaalt geen belastingen over dit abonnement en de werknemer profiteert van een volledig netto sportvoordeel boven op het reguliere salaris.

Wat zijn de voorwaarden voor het WKR?

Om een sportabonnement onbelast aan je werknemers te kunnen verstrekken via de WKR, gelden de volgende belangrijkste voorwaarden:

  • Het sport abonnement moet vooraf aangewezen worden als werkkosten.
  • De kosten ervan mogen niet hoger zijn dan € 2400 per werknemer per jaar (dit zijn alle vergoedingen) bij elkaar opgeteld.
  • Het abonnement is toegankelijk voor 80% of meer van je personeel. Je kunt dus in principe niet alleen bepaalde werknemers voordeel geven.

Voldoe je aan deze eisen, dan profiteer je optimaal van de voordelen van een sportabonnement via de werkgever.

Voordelen sport abonnement via de werkgever

Een sport abonnement via de werkgever brengt voordelen met zich mee. Hieronder vertellen we je meer over die voordelen en voor wie die voordelen nu precies zijn.

Belastingvoordeel

Het grootste voordeel is natuurlijk het belastingvoordeel voor zowel werkgever als werknemer. Door het sportabonnement onbelast vanuit de vrije ruimte van de WKR aan te bieden, hoeft hier geen inkomstenbelasting of loonheffing over te worden betaald.

De vrije ruimte is het budget dat een werkgever per jaar onbelast mag besteden aan vergoedingen en verstrekkingen voor werknemers. Hierdoor levert het allebei direct voordeel op.

Gezondheid werknemers stimuleren

Daarnaast stimuleer je door een sport abonnement aan te bieden de gezondheid en vitaliteit van je werknemers. Voldoende lichaamsbeweging heeft een positieve invloed op hun fysieke en mentale gesteldheid. Fitte medewerkers zijn productievere medewerkers en verzuimen minder vaak.

Een sport abonnement is dus een aantrekkelijke gezondheidsregeling om je personeel te motiveren meer te gaan bewegen. Je draagt bij aan hun welzijn en vitaliteit, terwijl je ook nog eens bespaart op belastingkosten.

Door het abonnement aan te bieden als een gerichte vrijstelling onder de werkkostenregeling, voorkom je dat je medewerkers er belasting over moeten betalen. Tegelijkertijd kun je als werkgever dit voordeel opnemen in de vrije ruimte van de regeling. Zo bevorder je een gezonde en actieve levensstijl onder je personeel zonder onverwachte kosten. Een sport abonnement is een win-winsituatie voor iedereen!

Wil jij profiteren van de voordelen van een sport abonnement via de werkgever volgens de werkkostenregeling? Als consultants van GJ, Dé HR-Partner geven we HR advies en adviseren we je graag over de mogelijkheden en bijbehorende voorwaarden voor jouw organisatie. We zorgen ervoor dat jij optimaal gebruikmaakt van deze en andere aantrekkelijke werkgeversvrijstellingen. De volgende stap naar een vitaal en gezond personeelsbeleid? Die zetten we samen!

Gabriëlle Thijsebaard

Productspecialist Marketing

Als Productspecialist Marketing zorg ik ervoor dat we met de juiste marketing strategie de doelgroepen van GJ bereiken met de juiste mediamix. Ik zorg ervoor dat de huisstijl in één lijn is bij het ontwerpen van o.a. de brochures, (offline) media uitingen en de website. Daarnaast analyseer ik de data van alle marketing inspanningen en zorg ervoor dat er een stijgende lijn is in de resultaten. Samen met de specialisten van GJ zorgen we ervoor dat jij op de hoogte bent van het laatste HR-nieuws.


Dit artikel is gepubliceerd op: 21-05-2024
Dit artikel is aangepast op: 21-05-2024

Terug naar overzicht