In de snel veranderde wereld van human resources biedt ChatGPT de mogelijkheid om HR-processen te verbeteren, maar dit lukt alleen als je de juiste vragen stelt. Hoe kunnen organisaties ChatGPT- succesvol inzetten in het HR-vakgebied?

Wat is ChatGPT?

ChatGPT is een chatbot gebaseerd op zelflerende kunstmatige intelligentie en zoekt het gehele web af om jou van een antwoord te kunnen voorzien. Het is de snelst groeiende consumentenapplicatie in de geschiedenis.

Het platform is nu al niet meer weg te denken en zal alleen nog maar meer groeien in de toekomst. Toekomstige ontwikkelingen zullen waarschijnlijk gericht zijn op het vergroten van de modelgrootte, verfijnen van data en het beter in staat stellen van context begrijpen zodat het relevantere antwoorden kan geven.

ChatGPT kan worden ingezet voor verschillende HR-scenario's waaronder het ontwikkelen van een HR-beleid, vacatureteksten, functieomschrijvingen en onboardingsprocessen.

Hoe stel ik de juiste vraag aan ChatGPT?

Laat ChatGPT optimaal voor je werken door de juiste prompt te stellen, want hoe specifieker jouw input is hoe beter de output zal zijn. Een prompt is een instructie of vraag die je meegeeft waar de chatbot mee aan de slag gaat. Denk daarbij aan:

  1. Stel een duidelijke vraag zoals je het ook aan een mens zou stellen.
  2. Probeer verschillende prompts en de vraag een tweede keer stellen kan nieuwe inzichten op leveren.
  3. Geef kaders en context mee zoals wie je bent (MKB bedrijf in de techniek), wie ChatGPT is (HR-specialist) en wat de context is van de vraag (hoog ziekteverzuim).
  4. Je kunt de output in verschillende vormen ontvangen bijvoorbeeld in een tabel, opsomming of tekst. Vraag hier specifiek om.

Voordelen van ChatGPT in HR-processen

  1. Tijdsbesparing & flexibiliteit; je hoeft minder lang te zoeken naar antwoord op jouw vragen. Daarnaast kun je het zelf gemakkelijk opzoeken en ben je niet afhankelijk van een collega of derde partij.
  2. Kennis verrijken; ChatGPT zoekt door vele webpagina’s om tot een conclusie te komen en geeft binnen enkele seconden een specifieke oplossing.
  3. Consistentie; verzeker consistentie in HR-communicatie waardoor dezelfde informatie op een uniforme manier aan medewerkers wordt verstrekt.
  4. Real-time informatie & complexe vragen (Chat GPT 4.0); het grootste voordeel bij de betaalde versie, ChatGPT 4.0, is dat het toegang heeft tot actuele informatie en daardoor beter in staat is om complexere vragen te beantwoorden in tegenstelling tot ChatGPT 3.5. De gratis versie heeft namelijk enkel data beschikbaar tot en met januari 2022.

Uitdagingen voor HR-professionals

Belangrijke overwegingen zijn onder meer privacy, beveiliging en ethiek. Het correct behandelen van gevoelige HR-informatie is ten alle tijden belangrijk voor een succesvolle integratie van ChatGPT in HR-processen. Deel daarom nooit persoonsgegevens in de chatbot, anders loop je mogelijk het risico dat het wordt opgeslagen en vervolgens wordt gebruikt om het systeem te verbeteren.

Daarnaast is het geen vervanging voor menselijk contact en advies. Zeker bij HR-advies op maat, dat te maken heeft met verschillende variabelen, weet een chatbot op dit moment nog niet altijd raad mee. Daarom is het verstandig om de informatie kritisch te beoordelen.

ChatGPT in de praktijk

Door ChatGPT op een strategische manier in HR-processen te integreren, kunnen organisaties de efficiëntie verhogen, de kandidaat- en werknemerservaring verbeteren en HR-professionals in staat stellen zich meer te concentreren op strategische taken.

Bij GJ, Dé HR-Partner creëren wij voor onze klanten innovatie binnen de markt én betere resultaten binnen jouw organisatie. Daarom hebben wij de HR-Buddy ontwikkelt: jouw eerste hulp bij HR-vragen.

De HR-Buddy, onderdeel van de GJ HR-pakketten, is een chatbot speciaal ontwikkeld door GJ op basis van de betaalde versie van ChatGPT. Het is getraind op het begrijpen, interpreteren en genereren van HR-gerelateerde zaken. Doordat het zelflerend is, blijft de digitale omgeving zich aanpassen aan verschillende contexten en kan het reageren op specifieke HR-vragen.

Onze virtual HR-buddy dient als eerste stap in het vergaren van algemene HR-informatie. Voor professioneel HR-advies kun je altijd contact opnemen met één van onze HR-adviseurs om advies in te winnen over jouw vraagstuk.

Dat is dé kracht van ons HR-pakket: een overzichtelijk HR-dashboard, een innovatieve chatbot en de expertise van een HR-specialist binnen handbereik.

Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact op met onze specialisten via onze website, telefoon 0174-281981 of e-mail sales@gjpd.nl.

Gabriëlle Thijsebaard

Productspecialist Marketing

Als Productspecialist Marketing zorg ik ervoor dat we met de juiste marketing strategie de doelgroepen van GJ bereiken met de juiste mediamix. Ik zorg ervoor dat de huisstijl in één lijn is bij het ontwerpen van o.a. de brochures, (offline) media uitingen en de website. Daarnaast analyseer ik de data van alle marketing inspanningen en zorg ervoor dat er een stijgende lijn is in de resultaten. Samen met de specialisten van GJ zorgen we ervoor dat jij op de hoogte bent van het laatste HR-nieuws.


Dit artikel is gepubliceerd op: 23-01-2024
Dit artikel is aangepast op: 31-05-2024

Terug naar overzicht