Maak kennis met...

Maak kennis met Remmert Keizer, de oprichter van GJ, Dé HR-Partner. Hij omschrijft zichzelf als actief betrokken bij zowel maatschappelijke als zakelijke initiatieven. Als ik hem vraag om dit toe te lichten, krijg ik een mooi antwoord: “Ik heb altijd gezegd dat daar waar we het geld mogen verdienen, laten we het ook weer terug vloeien naar de sociaal maatschappelijke instellingen”.

Als hij vervolgens verder ingaat op het stukje ondernemen vertelt hij mij dat hij trots is. Trots dat we al 25 jaar mogen bestaan. Hij noemt dit bijzonder omdat het in deze branche niet vaak voorkomt. De visie die hij altijd heeft gehad, draagt hier mede aan bij. Hij vertelt mij: “Ik heb altijd de visie gehad om alles zelfstandig te blijven doen, niks outsourcen, alles intern en daar ondersteunen waar mogelijk is.” Als hij dit moet omschrijven in een korte zin noemt hij het: “Een makelaar in personeelsland”.

 

Het ondernemerschap

Remmert vertelt dat het geen bewuste keuze is geweest om ondernemer te worden. Hij is begonnen als kok in de horeca maar ontdekte al snel dat dit niet helemaal zijn roeping was omdat “zo’n donkere keuken niks voor hem was”. Vervolgens is hij bij een uitzendbureau terecht gekomen, waar hij een aantal jaren heeft gewerkt voordat hij de beslissing nam om voor zichzelf te beginnen.

Ondanks het geen bewuste keuze was om ondernemer te worden, wordt mij al snel duidelijk dat het ondernemen van nature in zijn aard zit. Dit wordt namelijk bevestigd als ik hem vraag welke stappen hij heeft ondernomen om uiteindelijk tot een eigen onderneming te komen.

“Er waren drie agrarische loonwerkers die een uitzendbureau wilden opstarten, maar totaal geen idee hadden hoe zij dit moesten aanpakken. Omdat ze toch graag een agrarisch uitzendbureau wilden opzetten, benaderden ze mij om mee te doen.”

Als hij zijn verhaal vervolgt zie ik een ondernemer met een duidelijke visie. Hij gaat verder: “Ik heb gezegd dat ik wel mee wilde doen, onder bepaalde voorwaarden. In het begin zaten er nog 2 compagnons bij, maar ik heb gelijk de afspraak gemaakt dat we het op mijn manier gaan doen, met mijn visie.”

Uiteindelijk heeft hij alle aandelen overgenomen en is hij zelf verdergegaan. De reden hiervan: “Je kunt geen drie kapiteins op een schip hebben; er is maar één stuur.” Hij vertelt mij dat het een stap is die hij moest nemen, waar hij achteraf erg blij mee is. Het geeft hem de mogelijkheid om sneller te kunnen schakelen en beslissingen te nemen in de bedrijfsvoering.

 

Het ontstaan van GJ

Ik vraag vervolgens aan Remmert of hij wat meer kan vertellen over het ontstaan van GJ en de groei die het bedrijf heeft doorgemaakt. Zoals hij eerder al aangaf zijn ze begonnen in de agrarische sector, waarbij hij bewust de keuze heeft gemaakt om geen medewerkers te huisvesten en echt alleen te richten op uitzenden.

In 2001 is Monique Barendse (huidig commercieel directeur/arbeidsdeskundige) begonnen, waarna ze een jaar later samen de strategie zijn gaan omgooien. Hun visie was om niet alleen de agrarische sector, maar ook andere branches te voorzien van uitzendkrachten. Vanuit deze visie is de dienstverlening Payroll ontstaan en langzamerhand werd het dienstenpakket steeds verder uitgebreid.

 

“Als je iets wilt heeft het altijd tijd nodig”

Loslaten

Naast dat hij een duidelijke visie voor ogen heeft en weet wat hij wilt, is Remmert ook een echte teamplayer. Dit wordt mij duidelijk als ik hem vraag wat op dit moment zijn rol binnen GJ is, waarop hij antwoordt dat dit op projectbasis is.

Het dagelijks management heeft Remmert uit handen gegeven aan Niels Slieker en Monique Barendse. Hij heeft deze keuze toen der tijd gemaakt vanwege privé redenen, maar is tot op heden nog steeds blij met deze keuze. Hij vervolgt zijn verhaal: “We gaan een economisch onzekere tijd tegemoet, dus het is nu juist goed om er dagelijks met elkaar over te sparren en er bovenop te zitten.”

Ik haak hierop in door te vragen of hij merkt meer betrokken te willen zijn wanneer er een crisis aankomt, en of hij het dan moeilijker vind om de controle uit handen te geven. Hij antwoordt: “Ik heb altijd vertrouwen in het dagelijks management, maar tijdens een crisis ben je natuurlijk extra alert, dat geldt denk ik voor iedereen. Ook in tijden van crisis blijf ik actief betrokken, maar vooral ter ondersteuning zodat Niels en Monique zich kunnen blijven richten op het dagelijkse management.”

 

Uniek maar kwetsbaar

Remmert vertelt dat hij een hekel heeft aan gezagsverhoudingen, op zowel zakelijk- als privégebied. Hij zegt: “Met elkaar maak en ben je het succes.” Op deze uitspraak vraag ik hem of hij dit beschouwd als de sleutel tot het succes van GJ. Hij antwoordt: “We hebben de wereld echt zien veranderen. We hebben in de tussentijd vier crisissen meegemaakt, het vraag en aanbod is veranderd en we zijn veel breder gegaan. Daar waar we vroeger alleen een aanvulling waren op de tekorten van de arbeidskrachten, adviseren we nu bedrijven. Dat is een totaal andere rol. Er zijn natuurlijk bedrijven die doen wat wij doen, maar die doen allemaal een deel ervan en wij hebben alles in huis.”

Als ik vraag of de brede dienstverlening hetgeen is wat GJ uniek maakt, antwoordt hij vol overtuiging met: “Zeker!” Er valt een korte stilte voordat hij verder gaat: “Maar ook kwetsbaar...”

Remmert legt zijn antwoord verder uit: “Wat ik bedoel met kwetsbaarheid is dat we onze klanten echt in de watten leggen. De brede dienstverlening zorgt ervoor dat we binnen GJ snel kunnen schakelen. In tegenstelling tot andere bedrijven die hun klanten direct een factuur sturen, doen wij dat niet.”

 

Tegenslagen

Naarmate het interview vordert, wordt het trotse gevoel dat hij in het begin omschreef steeds duidelijker merkbaar. Ondernemerschap kent echter niet alleen successen, maar ook tegenslagen. Ik vraag hem of hij ooit momenten heeft gehad waarop hij overwoog te stoppen. Hij hoeft niet lang na te denken over die vraag en antwoordt: “Zeker! Ik denk dat elke ondernemer dat wel eens heeft, vooral als het ene na het andere mislukt of als je probeert aan alle verwachtingen te voldoen”.

Hij vervolgt zijn verhaal en vertelt me dat hij van mening is dat de Rijksoverheid steeds meer probeert om de flexibilisering in te perken, terwijl hij juist denkt dat het Nederlandse bedrijfsleven baat heeft bij een flexibele schil. In zijn eigen woorden: “Het wordt ons bijna onmogelijk gemaakt.”

Ondanks de tegenslagen laat Remmert zich niet uit het veld slaan. We praten verder over de tegenslagen en komen uiteindelijk op het onderwerp van negativiteit. Hij verteld: “Er heerst een behoorlijke negatieve houding ten opzichte van uitzendbureaus. Alle uitzendbureaus worden over één kam geschoren en hier ben ik het niet mee eens. Om die reden ben ik een tijd geleden in gesprek gegaan met het FNV.” Hij voegt eraan toe: “Natuurlijk zijn er slechte uitzendbureaus, maar er zijn ook heel veel goede!”

 

Meer dan een ondernemer

Remmert is niet alleen op zakelijk, maar ook op privégebied nauw betrokken bij maatschappelijke initiatieven. Hij is een actieve deelnemer in de lokale politiek en brengt veel tijd door op sportverenigingen. Naast zijn professionele bezigheden is hij vooral een trotse vader van drie kinderen. Remmert beschouwt zichzelf als gelukkig en sociaal rijk.

 

“Gelukkig met een rijkelijk sociaal netwerk om mij heen.”

Aanpakkersmentaliteit

Ik vraag aan Remmert of zijn uitgebreide sociale netwerk de reden is waarom hij zowel privé als zakelijk gelukkig is. Hij antwoordt: “Zeker! Ik geniet bijvoorbeeld enorm van de vrijdagmiddagborrel op de zaak waar ik kan kletsen met collega’s.” Echter, zijn antwoord gaat verder: “Hoewel ik van gezelligheid op de werkvloer houd, is het belangrijk dat er ook goed gepresteerd wordt.“

In zijn woorden kort samengevat: “de tering naar de nering zetten”.

Naar aanleiding van deze opmerking vraag ik hem wat hij denkt van de trend van hybride werken, waarbij werken op afstand en op kantoor wordt gecombineerd. Hij antwoordt: “Zelf ben ik hier geen voorstander van, maar dit komt omdat ik dit op mijzelf afspiegel. Ik vind het belangrijk om direct contact te hebben met collega’s en snel te kunnen schakelen. Ik wil mensen kunnen zien en gewoon even binnen kunnen lopen.”

Hoewel hij zelf geen fan is van hybride werken, kan hij het idee wel loslaten. Dit toont opnieuw zijn vertrouwen in het management. Hij sluit af: “Als je ervoor kiest om het management los te laten, moet je je daar niet mee bemoeien. Ik geef dingen aan in het overleg met het management, maar het is aan hen om te bepalen wat ze ermee doen. Ik heb er alle vertrouwen in dat zij de juiste beslissingen zullen nemen.”

 

De deur staat altijd open

Als afsluiting van het interview vraag ik of hij nog tips heeft voor jonge startende ondernemers. Hij antwoordt: “Als ze nadenken over het aannemen van personeel, kunnen ze contact met ons opnemen. Wij zullen op de meest creatieve manier met ze meedenken om te helpen waar nodig”. Hij sluit zijn antwoord af:

“De deur van GJ, Dé HR-Partner staat altijd open, voor wie dan ook!”

Deze uitspraak weerspiegelt op prachtige wijze de visie van een ondernemer die duidelijk weet waar hij voor staat en het belangrijk vindt om dit terug te geven aan de samenleving.

Caitlin Renten

Marketing Medewerker

Als Marketing Medewerker houd ik me bezig met de online campagnes (META, LinkedIn en Google SEA). Daarnaast zorg ik ervoor dat Google Tagmanager optimaal staat ingericht. Naast het campagne management, heb ik een passie voor content creëren en zorg ik ervoor dat de organische content voor de Social Media kanalen de juiste doelgroep bereikt. Samen met de specialisten van GJ zorgen we ervoor dat jij op de hoogte bent van het laatste HR-nieuws.


Dit artikel is gepubliceerd op: 16-11-2023
Dit artikel is aangepast op: 30-11-2023

Terug naar overzicht