Werkgever in gesprek met medewerker

Coachend gesprek met GROW

Heeft één van je medewerkers een probleem wat te maken heeft met zijn of haar werkzaamheden of de sfeer in het bedrijf en beïnvloeden deze zijn of haar werkgeluk? Voer dan coachende gesprekken volgens het GROW-model. Wij helpen je bij het correct toepassen van deze methode, zodat zowel je medewerkers als je organisatie er zo veel mogelijk voordeel uit kunnen halen.

Wat is het GROW-model?

Het GROW-model is een methode die speciaal is gericht op de ontwikkeling en wensen van werknemers. Het uitgangspunt is dat de medewerker zelf de expert is van een situatie. Dit houdt in dat de medewerker zelf de oplossing voor zijn of haar probleem weet. Jij als werkgever hoeft dit probleem niet op te lossen, maar begeleidt je werknemer in het proces.

Je werknemer is actief bezig met het verhelderen van een probleem en verduidelijken van oplossingen. Als hij of zij vastloopt, moet je hem of haar motiveren om verder te zoeken naar oplossingen. Ook kun je zijn of haar denkproces verbeteren door open vragen te stellen.

Hoe wordt het GROW-model toegepast in een coachend gesprek?

Het GROW-model wordt toegepast in een coachend gesprek. Je hoort aan tot welke inzichten je medewerker al is gekomen. Het is niet de bedoeling dat je je eigen oplossingen geeft. Dit verstoort het proces van je medewerker. Jij hebt een ondersteunende rol en wilt de gedachtes van je medewerkers zo veel mogelijk op hun beloop laten, zodat ze echt zelf met hun oplossingen komen.

GROW in 4 stappen

Het GROW-model bestaat uit vier stappen: Goal, Reality, Options en Will. Loop al deze stappen door om samen met je medewerker het optimale resultaat te behalen.

(G)oal

Bij de eerste stap bekijk je samen met je medewerker wat hij of zij wil bereiken. Let op dat je je medewerker het denkwerk laat doen. Vraag bijvoorbeeld wat je kunt doen om de medewerker te helpen. Werk ook samen toe naar een concreet doel, een doel wat meetbaar is.  

(R)eality

Om een probleem op te lossen is het belangrijk om een goed beeld te hebben van wat het probleem is en wat de gevolgen ervan zijn. Je medewerker kan aan de hand van een aantal voorbeelden een beter beeld geven van de situatie en hoe hij of zij zich hierbij voelt.

(O)ptions

Als het probleem eenmaal duidelijk is, kun je samen met je medewerker beginnen met het zoeken naar oplossingen. Laat je medewerker vrijuit brainstormen en stimuleer hem of haar om dieper na te denken. Eventueel kun je zelf ideeën aandragen, maar het uiteindelijke besluit ligt bij je medewerker.

(W)ill

Als jij en je medewerker tot enkele mogelijke opties zijn gekomen, is het tijd om actie te ondernemen. Welke van de ideeën zal in de realiteit het beste werken om de problemen op te lossen? Maak aan de hand van het idee een duidelijk actieplan, dat is onderverdeeld in kleinere stappen. Bepaal voor elke stap een realistisch tijdsbestek. Meet na elke periode in hoeverre de doelen zijn behaald en vraag je werknemer steeds hoe je hem of haar kunt ondersteunen. 

Heb je meer vragen hierover? Neem dan contact met ons op en wij adviseren je graag op het gebied van HR advies.

Gabriëlle Thijsebaard

Productspecialist Marketing

Als Productspecialist Marketing zorg ik ervoor dat we met de juiste marketing strategie de doelgroepen van GJ bereiken met de juiste mediamix. Ik zorg ervoor dat de huisstijl in één lijn is bij het ontwerpen van o.a. de brochures, (offline) media uitingen en de website. Daarnaast analyseer ik de data van alle marketing inspanningen en zorg ervoor dat er een stijgende lijn is in de resultaten. Samen met de specialisten van GJ zorgen we ervoor dat jij op de hoogte bent van het laatste HR-nieuws.


Dit artikel is gepubliceerd op: 23-04-2024

Terug naar overzicht