Hybride werken

Werk jij al hybride?

Hybride werken wordt steeds gebruikelijker en begint de norm te worden. Vooral tijdens de coronacrisis hebben zowel werknemers als werkgevers de voordelen van hybride werken ervaren. Maar, wat betekent hybride werken precies en zijn er naast voordelen ook nadelen? In dit artikel hebben we alle details voor je samengevat.

 

Wat is hybride werken?

Hybride werken houdt in dat je als werknemer de vrijheid hebt om flexibel te kiezen waar je werkt. Dit kan zowel op kantoor, thuis als in een andere omgeving zoals een café plaatsvinden. Bij de keuze van de werklocatie is het type werk doorslaggevend.

Met hybride werken heb je als medewerker ook de mogelijkheid om een deel van de dag ergens anders te werken en het andere deel op kantoor. Op deze manier kun je bijvoorbeeld ’s ochtends thuis werken om de ochtendspits te vermijden en ’s middags op kantoor zijn om samen met collega’s aan een project te werken of te vergaderen.

 

De voordelen van hybride werken

  • Werk-privébalans

Dankzij de flexibiliteit in werkplek en werktijden kunnen taken efficiënter worden uitgevoerd en werk- en privéverplichtingen gemakkelijker worden gecombineerd.

  • Efficiënter werken

Afhankelijk van de gezins- en leefsituatie, kunnen veel mensen die thuiswerken zich beter concentreren en efficiënter werken, waardoor ze meer gedaan krijgen in minder tijd. Dit leidt uiteindelijk ook tot verhoogde presentaties.

  • Werkgeluk

Door het naar wens kunnen organiseren van hun werktijd- en plek zorgt dit voor meer controle bij de medewerkers, wat een positieve impact kan hebben op het werkgeluk en de productiviteit.

  • Duurzaamheid

Het verminderen van reizen naar kantoor of klanten door medewerkers resulteert in lagere reiskosten en een verminderde CO2-uitstoot, wat bijdraagt aan een duurzamere samenleving.

 

De nadelen van hybride werken

  • Minder contact met collega's

Thuiswerken kan soms een gevoel van eenzaamheid en isolatie met zich meebrengen. Gebrek aan contact met collega’s kan leiden tot een gemis aan ondersteuning wanneer je onzeker bent of voor belangrijke beslissingen staat.

  • Vervaagde scheidingslijn tussen werk en privé

Het kan gebeuren dat werk en privé in elkaar overlopen, wat resulteert in langere werkdagen. Wanneer de grens tussen werk en privé vervaagt, kan er een drang ontstaan om te overcompenseren. Dit betekent dat mensen geneigd zijn om meer te werken om zichzelf te rechtvaardigen voor het regelen van privézaken tijdens werktijd.

 

De Wet Flexibel werken

Je hebt als werknemer niet automatisch het recht om thuis te werken, maar je kunt wel een verzoek indienen bij je werkgever voor een hybride werkplek op basis van de Wet Flexibel werken, die sinds 1 januari 2016 geldt. Voorheen konden medewerkers alleen een verzoek indienen voor aanpassing van de arbeidsduur, maar nu is het ook mogelijk om verzoeken in te dienen voor aanpassing van de werktijden en arbeidsplaats.

Belangrijk om te onthouden: dit is alleen toegestaan als je langer dan zes maanden in dienst bent. De werkgever kan het verzoek voor hybride werken alleen afwijzen als er aanzienlijke bedrijfsbelangen in het spel zijn.

 

Tips voor hybride werken

  • Duidelijke regels en afspraken maken over wanneer wel en niet aanwezig

Niet alleen jouw werkplek en werktijden zijn belangrijk, maar ook de manier waarop je samenwerkt met collega’s en klanten. Is het mogelijk om jouw werk thuis efficiënt uit te voeren en verlopen processen dan nog steeds soepel? Overleg en afstemming met je werkgever of leidinggevende is essentieel om succes te behalen.

  • Zorg ook thuis voor een ergonomische werkplek

Ook als je thuiswerkt is het van belang om je werkplek ergonomisch in te richten.

  • Maak een goede planning

Een goede planning zorgt voor verhoogde productiviteit en geeft daarbij ook een duidelijk overzicht van de taken voor die dag. Daarnaast kun je je beter focussen en voorkom je dat je overwerkt door het gevoel van overcompensatie, zoals eerder in dit artikel genoemd.

Caitlin Renten

Marketing Medewerker

Als Marketing Medewerker houd ik me bezig met de online campagnes (META, LinkedIn en Google SEA). Daarnaast zorg ik ervoor dat Google Tagmanager optimaal staat ingericht. Naast het campagne management, heb ik een passie voor content creëren en zorg ik ervoor dat de organische content voor de Social Media kanalen de juiste doelgroep bereikt. Samen met de specialisten van GJ zorgen we ervoor dat jij op de hoogte bent van het laatste HR-nieuws.


Dit artikel is gepubliceerd op: 15-03-2024
Dit artikel is aangepast op: 15-03-2024

Terug naar overzicht