Tips voor een succesvolle employee journey
dinsdag 23 april 2024
- Wat is de employee journey?
- Instroom, doorstroom en uitstroom
- Tips voor een succesvolle employee journey
- Tip 1: Laat je bedrijf goed zien tijdens de sollicitatieprocedure
- Tip 2: Zorg voor een effectieve onboarding
- Tip 3: Creëer doorgroeimogelijkheden
- Tip 4: Begrijp de behoeften van je werknemers
- Tip 5: blijf goed en open communiceren, ook tijdens de uitstroom
Tips voor een succesvolle employee journey
Als organisatie wil je je medewerkers vanaf de sollicitatie tot het moment van vertrek zo goed mogelijk ontvangen en begeleiden. Je wilt dat ze zo veel mogelijk uit zichzelf halen en met een goed gevoel terug kijken op je organisatie. GJ helpt je bij het bieden van een optimale employee journey.
Wat is de employee journey?
Een employee journey is de reis die medewerkers afleggen gedurende de volledige tijd die ze bij een organisatie doorbrengen. Deze journey begint bij de eerste sollicitatie en eindigt bij het vertrek van de werknemer. Werknemers krijgen met verschillende uitdagingen te maken en hebben bepaalde ervaringen en gevoelens.
Voor een optimale employee journey is het van groot belang om altijd goed in gesprek te blijven met je medewerker over zijn of haar behoeften en emoties. Vraag hoe je hem of haar het beste kunt begeleiden en helpen om zijn of haar dromen te realiseren. Sta open voor suggesties en zorg ervoor dat je je medewerker blijft motiveren om het beste uit zichzelf te halen.
Instroom, doorstroom en uitstroom
Het proces begint al bij de instroom en zet zich voort tijdens de doorstroom. Het is belangrijk om de werknemer goed te ontvangen en genoeg kansen te bieden. Naargelang zijn of haar ontwikkeling, moet er genoeg ruimte zijn om door te stromen. Uiteindelijk is het aan jou als werkgever de taak om ook tijdens de uitstroom je werknemer zo goed mogelijk te begeleiden, bijvoorbeeld door een referentie te geven voor een toekomstige baan.
Tips voor een succesvolle employee journey
Jij als werkgever kunt sterk bijdragen aan een succesvolle employee journey van je werknemer. De volgende tips kunnen je daarbij helpen.
Tip 1: Laat je bedrijf goed zien tijdens de sollicitatieprocedure
Al voordat je werknemer überhaupt is aangenomen, begint de employee journey al. Je doet er alles aan om de potentiële medewerker binnen te halen en laat je bedrijf daarom van de beste kant zien tijdens de sollicitatieprocedure. Benadruk de sterke kanten van het bedrijf en maak de functie aantrekkelijk voor de werknemer. Let op: blijf altijd eerlijk.
Tip 2: Zorg voor een effectieve onboarding
Als de werknemer de baan heeft geaccepteerd, is het een belangrijke taak om hem of haar zo snel mogelijk thuis te laten voelen binnen het bedrijf. Leid hem of haar rond door het gebouw en stel je nieuwe medewerker voor aan zijn of haar collega’s. Zorg ervoor dat je alle vragen van je medewerker goed beantwoordt.
Tip 3: Creëer doorgroeimogelijkheden
De meeste mensen gaan zich toch vervelen zodra ze alle taken onder de knie hebben en elke dag hetzelfde werk uitvoeren. Zorg ervoor dat je medewerker genoeg uitdagingen krijgt in zijn of haar huidige functie en bekijk ook of er mogelijkheden zijn tot doorstroming.
Tip 4: Begrijp de behoeften van je werknemers
Bovendien is het belangrijk om goed naar de behoeften van je werknemers te luisteren. Doe echt iets met hetgeen wat je werknemer je vertelt en blijf naar zijn of haar behoeften vragen.
Tip 5: blijf goed en open communiceren, ook tijdens de uitstroom
Na de aankondiging van het vertrek, moet jij als werkgever er nog steeds voor hem of haar zijn. Een goede communicatie is altijd belangrijk. Bovendien kun je je medewerker helpen met een referentie.
GJ Dé HR-partner kan je helpen met HR advies en bij het creëren van de perfecte employee journey voor je medewerkers. Mocht je vragen hebben, schroom dan niet om contact met ons op te nemen.
Gabriëlle Thijsebaard
Als Productspecialist Marketing zorg ik ervoor dat we met de juiste marketing strategie de doelgroepen van GJ bereiken met de juiste mediamix. Ik zorg ervoor dat de huisstijl in één lijn is bij het ontwerpen van o.a. de brochures, (offline) media uitingen en de website. Daarnaast analyseer ik de data van alle marketing inspanningen en zorg ervoor dat er een stijgende lijn is in de resultaten. Samen met de HR-specialisten van GJ zorgen we ervoor dat jij op de hoogte bent van het laatste HR-nieuws.