In een sollicitatiebrief (ook wel motivatiebrief genoemd) schrijf je dat je graag in aanmerking komt voor de functie en motiveer je waarom jij de geschikte kandidaat bent. Hierbij leg je uit waarom de functie bij jou past, wat voor persoon je bent en waarom je bij dit bedrijf wilt werken. Je wilt ervoor zorgen dat de lezer nieuwsgierig naar jou wordt en je uiteindelijk uitnodigt voor een gesprek.

 

  1. Laat je motivatie aansluiten op de vacature

Voordat je begint met het schrijven van jouw sollicitatiebrief is het belangrijk om je te verdiepen in het bedrijf. Kijk hierbij naar de grootte van het bedrijf en de branche waar deze onder valt. Aan de hand hiervan kun je bepalen waar jij je op wilt richten in de sollicitatiebrief.

Je sollicitatiebrief moet niet te lang worden, kies daarom welk van jouw kennis en vaardigheden je het beste kunt uitlichten omdat deze het beste aansluiten bij zowel het bedrijf, als de vacature. Waarom jouw sollicitatiebrief niet te lang mag worden lees je verder bij tip 2.

 

  1. Maak het niet te lang

Een sollicitatiebrief is geen herhaling van je cv maar juist een aanvulling! Zorg ervoor dat je sollicitatiebrief niet langer is dan 1 A4’tje. Een goede indeling kan een leidraad hierin zijn. 3 verdelingen die je kunt aanhouden zijn:

  • Inleiding
  • Kern
  • Afsluiting

Hiermee zorg je voor overzicht en kan de lezer snel de juiste informatie vinden.

De inleiding begin je met aanhef en een openingszin. In de kern kun je jouw relevante werkervaring, kennis en vaardigheden delen. In de afsluiting kun je de brief kort samenvatten en aangeven dat je graag uit wordt genodigd voor een persoonlijk gesprek, om jezelf verder te motiveren.

 

  1. Zorg voor een goede openingszin

Je wilt de lezer natuurlijk nieuwsgierig maken naar jouw sollicitatiebrief. Daarom is een goede openingszin belangrijk. Zorg dat deze uniek en opvallend is. Opzoek naar inspiratie voor een openingszin? Kijk eens op Google!

 

Wij wensen je heel veel succes en hopen jouw sollicitatie op een van onze vacatures snel tegemoet te zien! Zit er geen passende vacature voor je bij? Schrijf je dan in als sollicitant voor een open sollicitatie.

Dit artikel is geschreven door:

Caitlin Renten

Marketing Medewerker

Als Marketing Medewerker houd ik me bezig met de online campagnes (META, LinkedIn en Google SEA). Daarnaast zorg ik ervoor dat Google Tagmanager optimaal staat ingericht. Naast het campagne management, heb ik een passie voor content creëren en zorg ik ervoor dat de organische content voor de Social Media kanalen de juiste doelgroep bereikt. Samen met de HR-specialisten van GJ zorgen we ervoor dat jij op de hoogte bent van het laatste HR-nieuws.


Dit artikel is gepubliceerd op: 09-08-2023
Dit artikel is aangepast op: 31-10-2023

Terug naar overzicht